Articolbox

articole de calitate pentru toate varstele.

Ce efect are lipsa sau surplusul de ulei in cutia de viteze?


De cele mai multe ori, clientii vin la service reparatii camioane cu defectiuni provocate de prea putin ulei sau ulei de calitate slaba. Trebuie insa sa constientizam ca si prea mult ulei in cutia de viteze poate fi la fel de daunator.

Acesta este si motivul pentru care cantitatea de ulei este atat de importanta pentru o functionare corecta a cutiei.

Bineinteles ca nimeni nu crede ca cineva ar pune intentionat prea mult ulei in cutie, insa se poate intampla ca din greseala si neatentie, cantitatea de ulei sa fie prea mare si sa afecteze mecanismul transmisiei.

La ce ajuta uleiul de transmisie?

Indiferent daca vorbim de transmisie manuala sau transmisie automata, mecanismul de functionare al cutiei este acelasi. Diferenta este doar mecanismul prin care se faciliteaza schimbarea vitezelor unui vehicul.

Cu alte cuvinte, o cutie manuala este manevrata de om iar cea automata de un calculator care decide cand si in ce conditii sa se schimbe viteza.

Astfel, in ambele variante, mecanismul transmisiei este un ansamblu de pinioane care avand diferite rapoarte, transmite viteza si directia de rotatie. Aceasta este descrierea sumara a functionarii unui sistem de transmisie.

Important este sa stim ca acest mecanism, pentru o protectie cat mai buna, functioneaza intr-un mediu inchis si in baie de ulei. Uleiul lubrifiaza pinioanele in timpul functionarii, reducand astfel frictiunea dintre pinioane si temperatura de lucru a acestora.

Cum afecteaza prea putin ulei sistemul de transmisie?

Cand ai prea putin ulei in cutia de viteze, aceasta nu va reusi sa asigure lubrifierea suficienta a pieselor in timpul lucrului. In acest caz creste frictiunea dintre piese si implicit se creeaza caldura care afecteaza pinioanele.

In functie de cantitatea si calitatea uleiului din cutie se pot intampla urmatoarele fenomene:

  • creste frictiunea dintre piese
  • se creeaza pilitura de fier care la randul ei contamineaza uleiul
  • apare uzura exagerata
  • creste temperatura de lucru care afecteaza pinioanele
  • de la temperatura prea mare pinioanele pot deveni casabile si se pot rupe bucati din ele
  • defectiune totala

Cu alte cuvinte lipsa de ulei sau uleiul de slaba calitate, faciliteaza in timp defectiunea cutiei.

Ce se intampla cand avem prea mult ulei in cutie?

Cum am mai zis mai sus, in unele cazuri se poate intampla sa puneti o cantitate de ulei mai mare in cutie decat cea necesara. Prea mult ulei in cutia de viteze are exact aceleasi efecte in timp ca si cand am avea prea putin ulei in cutie.

Cantitatea excesiva a uleiului in cutie duce la fenomenul de spumare a acestuia care reduce drastic proprietatile lui. Este normal, daca uleiul nu mai ofera protectia necesara pieselor, creste uzura si apar simptomele de defectiune.

La orice verificare a uleiului de transmisie se verifica si calitatea acestuia. Culoarea uleiului de transmisie este galbui rosiatic. Este bine sa schimbam uleiul de fiecare data cand acesta si-a schimbat culoarea, vascozitatea sau cand miroase a ars.

Mirosul si culoarea schimbate pot fi indicii de uzura a pieselor de schimb si ne putem astepta la o defectiune. Prin schimbarea uleiului de transmisie, putem reduce uzura pieselor de schimb asigurand astfel o viata mai lunga cutiei.

Lasa un comentariu valoros la subiect. Multumesc.